måndag 20 augusti 2012

En vanlig måndag

Idag hade jag ledigt hela dagen efter en lugn helgjour. På morgonen hämtade min arbetskamrat Lee upp mig och vi åkte hem till honom för att förbereda min första fisketur i Nya Zeeland. Lee har en fiskekajak (med ekolod, tre spöhållare och allt annat man kan behöva). Vi lånade ytterligare en kajak av grannen och sedan gav vi oss ner till stranden.



Efter att ha bytt om till våtdräkt och packat kajakerna satte vi av ut genom de brytande vågorna. Som den nybörjare jag är lyckades jag kapsejsa redan efter hundra meter. Jag blev blöt, men kunde ta mig upp i kajaken och paddla vidare. Tyvärr tappade jag kameran som jag hade i en plastpåse i fickan på flytvästen, så någon mer fotodokumentation blev det inte.
Väl ute till havs gick det bättre och vi ankrade upp några kilometer utanför land. Där fiskade vi några timmar med olika typer av beten och lyckades få sammanlagt fyra napp. En riktigt fin snapper och en kahawai fick åka med hem. Den stora barracudan(!) fick åka tillbaka i vattnet utan några av våra fingrar i magen och det fick också en liten kahawai som får chansen att växa till sig inför nästa gång.

När vi varit ute ett tag märkte vi att havet och himlen ändrade karaktär och blev hotfulla, så vi vände mot land. I grevens tid, kan man säga. Strax därefter blåste det upp till storm och vi hann precis in i bilen innan det började ösregna.

Kameran då? Jo, när vi kom till bilen satt det en lapp på vindrutan (instoppad i samma påse som kameran legat i). Någon hade hittat kameran på stranden strax efter att vi gett oss av och tagit vara på den. Så några timmar senare hade jag fått tillbaks den, fullt fungerande.

Senare fick jag hjälp av Lee att filéa fisken, och vi åt nyfångad Stilla Havsfisk för första gången. Helt fantastiskt gott!
Snapper

Kahawai

Viggo har haft en spännande dag i skolan idag. Temat var olympiska spelen och olika länders kulturer. Barnen skulle komma klädda i något annat lands färger. För en gång skull var det en fördel att vara invandrare.

Under dagen fick barnen lära sig om hur det är att vara barn i andra länder och vad barn i fattiga länder önskar sig. De fick också göra teckningar och andra konstverk som är typiska för andra länder. Till lunch var det knytkalas med olika internationellt inspirerade maträtter. Viggo hade med sig köttbullar, förstås. Märkligt nog verkar kakor och godis vara nationalrätt i många andra länder...
På eftermiddagen hölls idrottstävlingar, tyvärr inomhus på grund av vädret. Viggo deltog i bordtennismästerskapen. Hellre än bra, kan man väl sammanfatta insatsen. Alla verkade dock ha kul, och de barn som visat upp mest sportsmannaanda fick medaljer.

I fredags firade vi Emmas 14-årsdag. Hon fick en longboard (en lång skateboard) av oss.
På kvällen hade vi några svenska vänner på besök. De hade med sig en jättegod tårta - en pavlova. För er som inte visste det är det en Nya Zeeländsk uppfinning. Australiensarna hävdar att det är deras recept, men enligt den allvetande skräphögen (Wikipedia) verkar det som om Nya Zeeland var först.

Emma hade fyra kompisar här på "sleepover" på lördagen, och fick fler presenter och ytterligare firande då. Vi tror att det var en ganska bra födelsedag.

I morgon kanske man måste jobba igen. Men inte för länge.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar